آیا اقبال به فالگیری و خرافهپرستی برای ما معنا دارد؟
تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۸۳۸۶۹۸
یک ویدئوی چند ثانیهای منتشر شده که نشان میدهد تنها در فاصله چند ده متری در حاشیه بازاروکیل شیراز فوج فوج رمال و فالگیر نشسته و به نظر میرسد کار و بارشان هم سکه است. ویدئویی که میتوانید با اسکن کیوآرکد زیر آن را ببینید، اما کمتر کسی است که نداند این موضوع محدود به این شهر و حتی به همین فضا نمیشود که مدتهاست بازار جادو و جنبل در جامعه ایرانی داغ داغ است و از کف خیابانها همچون همین ویدئوی منتشر شده تا فضای مجازی با دنبالکنندههای چندصدهزارنفری گسترش دارد، ولی چرا اینقدر اقبال به موضوعی میشود که با یک عقلانیت ساده هم فاصله دارد؟ این رواج خرافه، رمالی و فالگیری چه معنایی میتواند داشته باشد و مهمتر اینکه پیامدهای آن چه خواهد بود؟
بیشتربخوانید
چطور خرافه را از زندگی مان دور کنیم؟هیچ جامعه آماری گستردهای برای آگاهی از اینکه زنان بیشتر علاقهمند به طالعبینیاند یا مردان وجود ندارد، اما نگاهی به دنبالکنندههای مجازی یک صفحه اینستاگرامی با بیش از ۹۰هزار دنبال کننده نشان میدهد زنان نزدیک به ۸۰ درصد مخاطبان طالعبینی این صفحه را تشکیل میدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همین درصد تا حدود بسیاری در رابطه با صفحه دیگری در اینستاگرام با ۳۵هزار دنبال کننده هم صدق میکند. برای فهم این فاصله معنادار میان زنان و مردان در این حوزه نمیتوان دلایل بیولوژیکی یا جنسیتی را مطرح کرد و شاید بهتر باشد سراغ دلایل اقبال به کل مبحث طالعبینی در جامعه رفت. طالعبینی سابقهای طولانی و تاریخی دارد و از دربار پادشاهان گذشته آغاز شده و تا روزگار کنونی هم ادامه یافته است. در دهههای پیش این اقبال محدود به سالمندان بود، آنقدر که هنوز هم اگر بخواهیم گروه سنی مخاطبان طالعبینی را به تصویر بکشیم ذهنمان بهسرعت بر اساس همان کلیشه ثابت ذهنی، زنی سالمند را پیش چشم میآورد، اما همان کلیشه ذهنی حالا شکسته است، چراکه باید گفت در یک دگرگونی آشکار حالا مخاطبان اصلی طالعبینی و فالگیران را مردان و زنان جوانتر تشکیل میدهند.
اگر پیش از اینها سالمندان بهعنوان یک تفریح در یک گردهمایی معمولی پای فال قهوه مینشستند حالا فقط ۶۱۵ اپلیکیشن فال و طالعبینی در فروشگاههای اندرویدی وجود دارد. طبقات علاقهمند به خرافه هم طی این سالها تغییراتی داشتهاند به این معنا که اگر در گذشته رواج بیشتر خرافات در سطح پایینتر تحصیلات و در طبقههای کم برخوردار یک جامعه دلیلی بود تا طالعبینی میان آنها بیشتر مورد استقبال واقع شود حالا بسیاری از مخاطبان فالگیران را افراد متعلق به طبقاتمتوسط و مرفه جامعه تشکیل میدهند. این ترقی معکوس البته که مرهون بازار داغ این روزهای فالگیران هم هست، چراکه گردش مالی بالای این افراد نشان میدهد هرکسی هم از عهده مالی بازار این افراد برنمیآید.
برای ارتباط با بسیاری از فالگیران باید از یک شبکه در هم پیچیده عجیب عبور کرد. همین درهم پیچیدگی یکی از ترفندهای آنها برای موجه جلوه دادن کارشان است، یعنی هر قدر سختتر به فرد طالعبین وصل شوید به این مفهوم خواهد بود که درصد خطای وی کمتر است. جالب اینکه یکی از معمولترین این مراحل، پر کردن یک فرم ارسالی برای مخاطبان است، فرمی که جزئیترین موارد زندگی شخصی هم از آنها سؤال میشود تا به نوعی همان اطلاعات را به فرد متقاضی در بستهبندیای به نام طالعبینی تحویل داده شود! قیمتها هم متفاوت است، از ۱۵۰هزار تومان برای ۲۰دقیقه بگیرید تا چهار میلیون تومان برای ۷۰دقیقه مشاوره و بالاخره اینکه شیوه نوبتدهی این افراد هم گاهی به قدری وقتگیر است که نشان میدهد مراجعان بسیاری در صف انتظار قرار دارند. انگیزهیابی اقبال بیشتر به مباحث طالعبینی در یک جامعه کار آسانی نیست، برخی از جامعهشناسان نسبت سرراستی میان اوضاع نابسامان اجتماعی و رواج این مباحث متصورند.
به این مفهوم که هرقدر اوضاع اجتماعی در یک جامعه متزلزل باشد به همان نسبت مباحث خرافی در آن جامعه مخاطبان بیشتری دارد. روانشناسانی هم هستند که باور دارند پایینآمدن ضریب اعتمادبهنفس افراد در یک جامعه، بیشتر شدن تعداد افرادی که در حل مشکلاتشان درمیمانند و البته افزایش اضطرابهای اجتماعی باعث رواج فالگیری میشود.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردیمنبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: فالگیری در شبکه های مجازی دنبال کننده نشان می دهد طالع بینی یک جامعه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۸۳۸۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پایان صدر نشینی یکماهه «تمساح خونی»/ «مست عشق» نیامده به اوج رسید
آمار فروش فیلمهای درحال اکران سینماهای سراسر کشور نشان میدهد با آغاز اکران فیلم مست عشق از روز چهارشنبه دوران پیشتازی کمدیهای درحال اکران روبه پایان است و بر این اساس این فیلم در سومین روز اکران خود، در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، بررسی دقیق آمار مخاطبان سینماها در سراسر ایران طی روزهای پنجم، ششم و هفتمین اردیبهشت بیانگر این نکته است که ۴۵۷,۶۸۷ نفر از هموطنان در ۸,۷۱۰ سانس اکران برای دیدن فیلم مورد علاقه خود در سینما بلیت تهیه کرده و مجموعاً رقمی معادل ۳۱۰,۲۲۵,۴۴۵,۰۰۰ ریال به گیشهها واریز کردهاند.
نکته مورد اشاره گروه یاد شده در میزان جذب مخاطب در نخستین روز اکران فیلمهای مطرح از اسفندماه گذشته تا دیروز کاملاً مشهود است به صورتی که فیلم فسیل که اکران آن از روزهای پایانی اسفند سال ۱۴۰۱ آغاز شد در نخستین روز اکران توانست نظر ۹۱۸۷ مخاطب را به خود جلب کند و ویلای ساحلی هم ۹۲۰۰ مخاطب در نخستین روز اکران به خود دید.
این درحالی است که هتل و هاوایی هم به ترتیب در نخستین روز اکرانشان توانستند نظر ۷۳۵۰ و ۹۱۵۰ مخاطب را به خود جلب کنند و تمساح خونی و بی بدن هم به ترتیب در نخستین اکران ۱۸۱۷۵ و ۲۲۵۴ مخاطب در کارنامه خود ثبت کردند.
از سویی طی یک دهه اخیر، علاوه بر ساعت ۵ عصر، چند فیلم دیگر نیز بودهاند که آمار خوبی از خود به جای گذاشتهاند: فروشنده در روز نخست اکران خود ۲۵ هزار مخاطب داشت. نهنگ عنبر ۲، ۲۱ هزار مخاطب، ما همه با هم هستیم ۲۹ هزار مخاطب، هزارپا ۲۷ هزار مخاطب، مطرب ۳۵ هزار مخاطب و گشت ۲ نیز ۳۵ هزار مخاطب داشته است، دو فیلم پرفروش امسال یعنی تمساح خونی و سال گربه نیز به ترتیب در روز نخست نمایش خود، ۱۸ هزار و ۳۱ هزار مخاطب را به سینما کشاندند.
عملکرد انفرادی فیلمهای در حال اکراناگر بخواهیم درباره عملکرد انفرادی فیلمهای ۱۴۰۳ در ۳ روز پایانی هفته گذشته صحبت کنیم، باید بگوییم که رتبه نخست پرمخاطبها با ۲۱۳,۸۳۱ بلیت فروخته شده برای ۲,۳۱۲ سانس اکران و درآمد ۱۵۲,۸۲۵,۳۳۵,۰۰۰ ریالی در اختیار ساخته حسن فتحی و بازی پارسا پیروزفر و شهاب حسینی، محصول مشترک ایران و ترکیه یا فیلم مست عشق قرار دارد و پس از آن تمساح خونی با ۹۱,۷۶۵ بلیت برای ۱,۹۹۹ سانس اکران و درآمد ۶۲,۹۱۹,۸۷۵,۰۰۰ ریالی پس از یک دوره صدرنشینی در رتبه دوم قرار گرفته و سال گربه بهرام افشاری با ۷۶,۶۰۸ بلیت فروخته شده برای ۱,۷۶۸ سانس اکران و درآمد ۵۰,۷۱۲,۴۱۵,۰۰۰ ریالی به جایگاه سوم رضایت دهد.
فیلم جنجالی جشنواره فجر سال گذشته یعنی بی بدن با هنرنمایی پژمان جمشید، الناز شاکردوست، سروش صحت و نوید پورفرج نیز با ۳۳,۹۸۲ بلیت فروخته شده در ۱,۲۲۷ سانس اکران شده و با درآمد ۲۳,۷۶۶,۵۷۵,۰۰۰ ریالی در جایگاه چهارم قرار گرفته و بهدنبال آن آسمان غرب با ۲۰,۰۵۹ بلیت فروخته شده در ۴۰۵ سانس اکران و درآمد ۱۰,۱۵۳,۷۲۵,۰۰۰ ریالی به جایگاه پنجم رضایت داد.
به این ترتیب تفاوت معنادار و قابل توجه جلب نظر مخاطبان نخستین روز اکران محصول مشترک ایران ترکیه و از سویی آمار فروش سینماها در سه روز پایانی هفته گذشته میتواند نشان دهنده توجه مخاطبان هنر هفتم کشور به سایر ژانرهای سینمایی علاوه بر کمدی نیز علاقهمند است یعنی بر خلاف تصور عدهای از منتقدان سینما مبنی بر اینکه مخاطبان هنر هفتم تنها بهدنبال فیلمهای طنز و کمدی هستند، نشلان داد که اگر کارگردانان تولید آثار فاخر را در دستورکار و از سویی سازمان سینمایی نیز تنوع و عدالت ژانرها را در اکران مدنظر قرار دهند، مخاطبان مختلف سینما استقبال خود از این هنر شگفانگیز را به رخ خواهند کشید و آمارهای متفاوتی در تاریخ سینمای ایران به ثبت میرسانند.
کد خبر 748055